Daniel Spoerri

image Daniel Spoerri jest przede wszystkim znany jako autor „obrazów-pułapek”. I znów mamy przykład całkowitego odejścia od koncepcji kreatywnych na rzecz wykorzystywania różnych gotowych przedmiotów i sytuacji; artysta winien się stać pomocnikiem przypadku. „Nie przykładam żadnej wagi do indywidualnego i twórczego wykonania”198 – powiada Spoerri, który nie chce, aby jego obrazy-pułapki traktowano jako dzieła sztuki. Według niego, są one informacją, prowokacją, wskazówką dla oka. Po prostu wizualną lekcją zwracania uwagi na zwyczajne sytuacje i obrazy codziennego życia, przeważnie przez nas nie zauważane. Chodzi o nieznane punkty, w których krzyżują się ludzkie czynności czy mówiąc innymi słowami, o formalny i ekspresyjny efekt przypadku zarejestrowanego w danym momencie. Z przedstawicielami Nouveau Réalisme związany jest również od 1960 roku César. Wykonał wówczas pierwszą swoją Kompresję – „pakiet” ze sprasowanych karoserii samochodowych, kubiczną masę blachy, równocześnie jednak dającą możnośćzidentyfikowania istniejących przedtem form i kolorów. Mamy tu zatem do czynienia z pomysłem ukazania konkretnej rzeczywistości, tyle że przeobrażonej działaniem artysty i zagęszczonej w zwarty kształt sześcianu. W tych „pakietach” z odpadów artysta odróżniał tak zwane „kompresje kierowane”, w których sterował procesem zgniatania.